How To - Monteren Knipperlichten / Weerstanden

How To - Monteren Knipperlichten / Weerstanden

Een van de makkelijkste manieren om je motor te verfraaien is het monteren van LED-knipperlichten. Met alleen het monteren van de LED-knipperlichten ben je er nog niet, je zult ook nog een weerstand moeten inbouwen om te voorkomen dat ze te snel knipperen.

Een van de makkelijkste manieren om je motor te verfraaien is het monteren van LED-knipperlichten. Met alleen het monteren van de LED-knipperlichten ben je er nog niet, je zult ook nog een weerstand moeten inbouwen om te voorkomen dat ze te snel knipperen. Hier vindt je een volledige how-to over het inbouwen van de knipperlichten zelf en het berekenen en monteren van de benodigde weerstanden.

1 Wat moet je aanschaffen
- 2 setjes knipperlichten;
- 2 of 4 weerstanden met heatsinks.

2 Benodigde materialen:
-      soldeerstation;
-      soldeertin;
-      krimpkous of isolatietape;
-      aansluitdraden;
-      diversen tangen;
-      diversen schroevendraaiers;
-      weerstanden; (met Heatsinks)
-      secondelijm;
-      een redelijke werkplek.

Image

  
3 Weerstanden met heatsinks:
Knipperlichten knipperen op een bepaalde snelheid. Om de knipperfrequentie of knippersnelheid aan te passen is er een weerstand nodig met een bepaalde waarde die daarvoor zorgt. Zonder een juiste weerstandswaarde zal de snelheid of frequentie veel te hoog liggen ten opzichte van de originele knipperlichten. Wanneer een reguliere weerstand gebruikt wordt die b.v. ook op printplaten te vinden zijn, zal deze weerstand ontzettend heet worden i.v.m. de hoge Wattage die op de schakeling staat, namelijk 21 Watt. Hiervoor is dus een ander soort weerstand nodig, namelijk weerstanden die beter de warmte kunnen afvoeren en daardoor uiteindelijk veel minder warm zullen worden. Weerstanden met heatsinks.
Een heatsink is een koperen/messingachtige omhulsel dat beter de warmte kan afvoeren. (zie figuur 1.1 en 1.2)
Onderstaande weerstanden met heatsinks zijn belastbaar tot 25 Watt.

Image

 Figuur 1.1                                 

Image

 Figuur 1.2
 
4 Het berekenen van de juiste weerstandswaarde:
Om de juiste weerstandswaarde te berekenen voor de led-knipperlichten zijn een aantal eenvoudige formules nodig en een klein beetje inzicht van hoe knipperlichten geschakeld zijn en wat voor eigenschappen daarbij horen.

4.1 Ten eerste:
Het originele lampje heeft een belasting (P) van 21 Watt
Over datzelfde lampje staat een spanning (U) van 12 Volt(Dit is de spanning die uit de accu komt en wat kan varieren tussen de 12 en 14 Volt)

Gegeven:
P = 21 W
U = 12 V

Nu we deze twee gegevens hebben is het mogelijk om de Stroom (I) te berekenen. Dit is mogelijk met de volgende formule:

P = U * I   =>   I = P / U

Nu is het een kwestie van invullen:

I = P / U
I = 21 / 12
I = 1,75 A

4.2 Ten tweede:
Nu we de stroom hebben berekend is het mogelijk om de weerstand (R) te berekenen. Dit is mogelijk met de volgende formule:

U = I * R   =>   R = U / I

Nu is het een kwestie van invullen:

R = U / I
R = 12 / 1,75
R = 6,9 Ω

4.3 Ten derde:
Nu weten we de stroom die loopt door een knipperlicht en de weerstand die de knipperlicht heeft. Aan een zijde van een motor zitten twee knipperlichten die tegelijk knipperen. (voor en achterkant aan een zijde)
Doordat de knipperlichten per zijde parallel zijn geschakeld gelden er regels en eigenschappen van die schakeling wat betreft de Stroom, Spanning en Weerstand.

In een parallel schakeling staat over ieder component dezelfde spanning. De stromen die door de componenten lopen moeten opgeteld worden. Dit betekent dat er voor een zijde niet 1,75 A loopt aan stroom, maar 2 x 1,75 A. (er zijn immers 2 lampjes aan een zijde)
De weerstand die in de schakeling staat moet parallel opgeteld worden.

1 / Rv = 1 / R1 + 1 / R2
1 / Rv = 1 / 6,9 + 1 / 6,9
1 / Rv =  0, 29
Rv = 1 / 0,29
Rv =  3,45 Ω

Dit betekent dat de weerstand in dit geval gehalveerd is. Dit klopt ook want het zijn twee weerstanden van identieke waarde.
Het is mogelijk om nog een extra controle uit te voeren of de bovenstaande berekening juist is met de onderstaande berekening:

R = U / I
R = 12 / 2 * 1,75
R = 12 / 3,5
R = 3,43 Ω

Nu is dus te zien dat een zijde van de motor een weerstandswaarde (R) van 3,45 Ω nodig heeft of twee van 6,9 Ω.
Voor de andere zijde geldt exact hetzelfde.
 

5 Montage Achterkant:
Als de twee originele knipperlichten verwijderd zijn is het mogelijk om twee dingen te doen.
1)      Het rubber manchet blijft zitten in het spatscherm;
2)      Het rubber manchet wordt verwijderd en er wordt een indyspacer gemonteerd.

5.1 indyspacers
Wanneer de originele knipperlichten verwijderd worden ontstaat er een behoorlijke opening in de kuip of in het spatscherm op de plek waar de knipperlichten gemonteerd hebben gezeten. (niet als aan de achterkant het rubber manchet behouden blijft)
Om deze opening op te vullen zijn indyspacers uitgevonden. (zie figuur 1.3)
Hiermee is het mogelijk om andere knipperlichten te plaatsen.

Image

 figuur 1.3

5.2 Verlengen van een draad:
Bij de knipperlichten die geplaatst moeten worden, komt het vaak voor dat de draden van de nieuwe knipperlichten te kort zijn. Dit is dus op te lossen door de draden te verlengen of een geheel nieuwe draad te plaatsen. Om een draad op een goede manier te verlengen zijn er meerdere manieren mogelijk. Hieronder een goede en toch eenvoudige manier:

Image

 figuur1.4
 
Zorg ervoor dat de draadjes gespleten zijn in tweeën zoals hierboven. (figuur 1.4)
Breng daarna het hart van de twee draadjes naar elkaar toe. (figuur 1.5)

Image

 figuur 1.5

Vlecht als laatste de uiteindes om het midden van de draad. (figuur 1.6)

Image

 figuur 1.6

Uiteindelijk is het verstandig om de draad te vertinnen dit zorgt ervoor dat de draad niet meer los kan raken. Verstandig is dan om daarna de verbinding met een krimpkous te bedekken of eventueel met isolatie tape. Wanneer er voor een krimpkous gekozen wordt, zorg er dan voor dat eerst de krimpkous over een draadje wordt geschoven voordat de draden verbonden worden. Het is immers niet meer mogelijk om daarna de krimpkous aan te brengen.
 
5.3 Het monteren van de knipperlichten
Nu de draden verlengt zijn kunnen de knipperlichten aan de achterzijde van de motor stapsgewijs gemonteerd en aangesloten worden. 
Voordat alles gemonteerd gaat worden is het verstandig om van te voren eerst even te controleren of de knipperlichten werken door ze aan te sluiten.

Bevestiging met indyspacer:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-
componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8 )
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Steek de draden door het gaatje in het spatscherm waar de oude bedrading uitkwam.
Stap 4: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 5: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en - draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of - kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of - draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 6: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)
Stap 7: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 8: Controleer of alles werkt.

Bevestiging zonder indyspacer:
Stap 1: Bevestig de knipperlichten op het spatscherm. (figuur 1.9)
Stap 2: Steek de draden door het gaatje in het spatscherm waar de oude bedrading uitkwam.
Stap 3: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 4: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en - draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of - kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of - draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 5: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)
Stap 6: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 7: Controleer of alles werkt.

Image

 Figuur 1.7

Image

 Figuur 1.9a

Image

 Figuur 1.9b

Image

 Image

 

 6 Montage voorkant
Zorg ervoor dat een of beide zijkuipen losgemaakt zijn. Mocht dit nog een onbekend proces zijn: 
 
Image

 

Probeer niet gelijk het kuipdeel weg te trekken van de motor, zorg ervoor dat de kuip zoals op de foto hierboven (3.9c) een klein stukje opzij getrokken wordt naar de kant van de uitlaat. Maak daarna  eerst de stekkers van de knipperlichten los.

Demonteer nu de knipperlicht door aan de binnenkant van het kuipdeel het plaatje in de knipperlicht te verwijderen, dit zit met een schroefje vast. Nu kunnen de randjes van de originele knipperlicht naar binnen geduwd worden en de hele knipperlicht er zo uitgehaald worden. Doe dit ook bij het andere kuipdeel.

 
6.1 Het monteren van de knipperlichten
De draden van de knipperlichten aan de voorkant hoeven niet verlengt te worden.
Sluit eerst de knipperlichten even aan voordat ze gemonteerd worden.
Als het goed is zullen nu zowel de voorknippers en de achterknippers aan die zijde op de juiste snelheid knipperen. Ga nu verder met de montage.

Wanneer er 2 weerstanden met heatsinks in totaal gebruikt worden:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8 )
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 4: Controleer of alles werkt.

Wanneer er 4 weerstanden met heatsinks in totaal gebruikt worden:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8 )
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 4: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en - draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of - kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of - draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 5: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)
Stap 6: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 7: Controleer of alles werkt.

Image

figuur 1.8

Image

Wanneer er 4 weerstanden met heatsinks gebruikt worden hoeven deze niet perse bij iedere knipperlicht afzonderlijk geplaatst te worden. Het is ook mogelijk alle 4 de weerstanden met heatsinks onder de buddyseat te plaatsen, gemonteerd en aangesloten over de andere weerstand met heatsink heen. Het is namelijk een circuit per zijde!

Image

 
Bron.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden